måndag 27 oktober 2014

Mallorca 2014 Juni+Oktober

2014 så lyckades vi få till två stycken Mallorca resor. En i juni och en i oktober.

måndag 5 maj 2014

Snart hemfärd

Imorgon är det dags att åka hem. Vårt schema här för sista dagen blir stranden på dagen och en runda till marknaden på kvällen för lite god mat. Vår kompis Jocke var på besök här under nio dagar vilket var trevligt. Vi var ute på en snorklingstur och en fisketur då det drogs upp lite havsabborrar. Inga jättefiskar men de var stora nog så att kocken på båten kunde tillaga en Tom Yam soppa. Vi besökte marknaden ett par kvällar då Jocke fick prova på lite udda maträtter. groda , kanin , krokodil och gräshoppa stod på menyn. Även Sivan testade den knapriga gräshoppan. Det blev även några sena festkvällar och i vår ålder så känns det dagen efter när man är ute till fem på morgonen. Roger kommer att sakna verandan som arbetsplats , lite skönare än att sitta vid skrivbord hela dagarna. Men man har börjat märka av värmen , fram till mitten av april var vädret underbart men sen blir det fuktigare för var dag och nu är det på gränsen till vad man orkar. Det är ganska skönt att känna så när det är dags för hemfärd. Kommer även att sakna vår katt och hennes tre ungar. Ungarna är runt fem veckor gamla och fortfarande så skygga att de ej kommer fram till oss. Nästa gång vi kommmer hit så kanske vi får ha korv till alla fyra. För vi kommer åka till Koh Samui igen och boendet på Nova Samui.
Sköt om er !

Mums för gräshoppa !

Groggar 16kr , toppen sa Jocke !

Visst nappar det !

Snygging på beachen.

Sivan och Jocke med ladyboys.

Verandan spenderas det mycket tid på. Inte minst används den som arbetsplats.

måndag 14 april 2014

Happy Songkran 2557

Igår var det Songkran år 2557. Det thailändska nyårsfirandet. Det tjuvstartar med vattenkrig på lördagskvällen då man får räkna med att kunna bli blöt. Sen är det rejält under söndagen då alla blir blir inblandade oavsett om man vill eller ej. Man blir även insmord i lera som en slags lyckoönskning. Vi var här förra året också , det är kul men det är ändå skönt när det är över.
Ha det gott !

tisdag 8 april 2014

Gunung Leuser National Park - Bukit Lawang - Sumatra - Indonesien

Då var vår Sumatra resa avverkad. Sov fyra nätter på lodgen On the rocks precis vid gränsen till nationalparken. En mysig bungalow med en veranda så man kunde sitta eller ligga i hängmattan och se ut över djungeln. Två nätter så tältade vi inne i nationalparken. Vi visste ju redan innan att tältande inte var vår grej , ännu mindre när man har världens tunnaste liggunderlag och ligger på en klippsten. Blev inte så många timmars sömn de två nätterna men man har inget val om man vill djupare in i djungeln.Treckingen var nästan i tuffaste laget då det är väldigt kuperat. Men vi fick ändå se så mycket djur och på så nära håll så vi är glada över att vi tog beslutet att tälta. Våra guider Ling och Dedi var helt underbara och riktiga glädjespridare. Vill man se orangutanger i det vilda så är det definitivt Gunung Leuser National Park man ska åka till.
On the rocks rekommenderas även det , fantastiskt trevlig och positiv personal. Flera av dem sjöng och spelade gitarr så det blev lite underhållning på kvällarna. Nu är vi ännu en gång tillbaka på Koh Samui och hotellet Nova Samui.. "Vår" katt blev väldigt glad över att se oss och hon ville direkt ha korv. Hon har nu fått ungar så hon är inte här så långa stunder. Vi har även besök av två tonårskatter , och den stora hanen som vi kallar Måns. Rena kattfarmen. Korvräkningen blir dyr...
Ha det bra !

fredag 28 mars 2014

Back In KL

Då gör vi ett litet mellanspel i Kuala Lumpur. Fyra nätter innan vi på söndag åker vidare till Sumatra för en veckas djungelliv. Eftersom vi spenderade fyra månader här förra året så har vi bra koll på vad vi vill besöka. Tapas restaurangen Pinchos fick ett besök på torsdagskvällen. På fredagskvällen blev det käk på en engelsk pub. Imorgon lördag så blir det nog mest jobb , och på söndag så är det tidig avresa.

Underbara Tapas@Pinchos.

Bargatan Changkat Bukit Bintang är alltid trevlig.

tisdag 18 mars 2014

Ozo Chaweng Samui

Nu har vi flyttat igen. Ozo Chaweng Samui är ett nytt hotell som slog upp portarna den sjunde mars. Stället är normalt dyrare men de har erbjudande första månaden så vi betalar 400kr/natt med frukost , ett bra pris. Ett perfekt hotell om man är på semester och mest vill ligga vid stranden eller poolen. Roligt att ta kortare perioder och testa nytt boende men i längden så föredrar vi ställe som är lite grönare där man kan ägna en del av dagarna åt att sitta på uteplatsen/balkongen och njuta av diverse djungelljud.
Vi stannar här åtta nätter sen åker vi till Kuala Lumpur , mer om det senare.
Ha det gött !

En jätte-bamse stor pool.

Sivan tänker "ska han fota nu igen"

Gott om solstolar både vid poolen och stranden.

Vår löjligt lilla balkong.

Sivan kollar på tv i världens skönaste säng.

onsdag 5 mars 2014

Förlängning

Vi trivs så bra på Nova Samui och internet är väldigt bra här så vi förlängde med ytterligare tio dagar. Har nu en vecka kvar och det är inte omöjligt att vi förlänger en gång till. Vi hade tänkt att avsluta med fyra nätter i Bangkok som final på vår resa i maj. Men det känns inte så kul med alla oroligheter så vi bokade om. Nu blir det bara en transfer på Bangkoks flygplats.
Vi har fått ett nytt husdjur. Det är en katt som kommer hit och jamar 3-4 gånger om dagen och hon går ej förrän hon fått mat.
Eftersom vi är stränga föräldrar så får hon bara wienerkorv två gånger om dagen. Vi träffade ett pensionärspar från Skottland förra året på ett annat hotell. Nu bor de här och har ca två veckor kvar på sina sju veckor som de varje år är på Koh Samui.
Gamla skottar är normalt envisa och denna är inget undantag. Han säger att han har inte åkt till Thailand för att ligga i skuggan.
Så han ligger här mitt i solen och stånkar och stönar , ibland undrar vi om han inte är på väg att avlida.
Dags för pooldopp , så adjö och må väl !

En liten drink är gott

Jag sitter här tills jag får korv.

Sivan blickar ut över våra domäner på Nova Samui.

Promenader vid sjön håller oss vid god vigör.

fredag 21 februari 2014

Nova Samui

Nova Samui heter vårt nya boende. Har bokat tolv nätter här och har nio kvar. Väldigt prisvärt en bit ifrån stranden , 215kr/natt på erbjudande. Svårt att hitta lika bra boende för dessa pengarna så vi funderar på att stanna här längre. Inte mycket att rapportera då vi mest äter , dricker och slöar , och jobbar vid datorn så klart ! Pubrunda igår så en lugn hemmakväll idag. Har precis matat våra nya kompisar , två busiga katter i tonåren. Vi har en tokay-ödla som kommer fram varje kväll och sätter sig precis på samma ställe i trädet precis vid vår veranda. Han älskar att äta myggor så vi gillar honom skarpt.
Trevlig helg !

fredag 7 februari 2014

Det flyter på...

Här går livet sin gilla gång utan nån större stress. Igår blev det en trippel. Dagen spenderades på stranden. Kvällen inleddes på en tysk restaurang med en wienerschnitzel. Deras katt hade en intressant mustasch. En tillfällighet ? Efter maten blev det en liten pubrunda. Till helgen får det bli slappande vid poolen med ena ögat på datorn då det även måste tjänas lite pengar ibland.
Här är lite av en djurfarm. Stället har två katter som ligger på vår veranda och försöker jama sig till godsaker. Grannens hund brukar komma hit och tigga , även om poolskötaren gör sitt bästa för att jaga bort henne. Igår hittade vi en fin saftig spindel på väggen. Lyckligtvis finns här inga spindlar som är giftigare än motsvarigheten till ett getingstick. Vi försökte fånga in den för att släppa ut den , ett litet missöde gjorde tyvärr så den blev platt. Roger lyckades få en väldigt liten igel på armen , ska inte de bara finnas i djungeln ? Många olika småfåglar som kvittrar oss godmorgon. Vi hör även den stora Tokay ödlan med sitt karakteristiska läte to-kay to-kay. Men vi har ej lyckats att se den. Detsamma gäller för grodorna och cikadorna som sjunger här på kvällarna. Elva nätter kvar på detta boendet och vi trivs alldeles förträffligt.
Ha det bra !

fredag 31 januari 2014

Vinterflykt

Nu har vi flytt från vintern igen. Det verkar som att vi alltid lyckas med att ge oss iväg när den riktiga kylan kommer. Chaweng Park Place heter vårt hem för de tre första veckorna. Som man kan se på hotellnamnet så är vi tillbaka på Koh Samui och Chaweng Beach. Vi förbokade hemifrån då en agent hade ett erbjudande för denna Bungalow som ligger mysigt vid poolen. 320kr/natt när de andra bokningsssidorna låg runt 700kr/natt. Det blev lite strul när vi kom fram då det var ett tryckfel på deras sida. Efter en del debatt så fick vi istället deras deluxe room för 380kr/natt som normalt kostar 600kr. Men då sa vi att vi stannar bara en vecka. När vi sen precis hade packat upp så kom de och knackade på dörren , de hade ångrat sig och vi fick ändå den bungalow vi först beställt för 320kr/natt. Så här är vi och ikväll är det dags för pubrunda efter en dag på beachen.
Här är några bilder från vårt boende. Tryck på bilderna för att förstora.