tisdag 23 juli 2013

Gårdsfest Helsingborg

Fjärde året som vår gårdsfest gick av stapeln. Riktigt fint väder detta året. Bilderna talar för sig själv.

söndag 5 maj 2013

Hemfärd

Tiden går fort när man har roligt. Nu är det drygt sex månader sen vi lämnade det skånska höstvädret. Ska bli roligt att komma hem och träffa människor man saknar. Fast det underbara klimatet här blir svårt att klara sig utan. Vi flyger idag till Kuala Lumpur , en nätt liten resa på två timmar. Vi får inte riktigt ihop schemat så istället för att stöka till det så tar vi en natt på ett hotell vid flygplatsen. Imorgon flyger vi KL-London-Köpenhamn. När vi letade hemresa så visade det sig att denna routen var betydligt billigare än att flyga över Bangkok. Det beror säkert på att det bor så många engelsmän i KLMalaysiaairlines har billiga flyg dit varje dag. Avslutningsvis så får vi säga att om vi gillade Koh Samui och Chaweng beach sen våra tidigare kortare besök här så älskar vi det nu efter två månder. Här är fortfarande väldigt avslappnat och lite lantligt. Stranden är sju km lång så det tar sin tid innan man hinner tröttna på alla restauranger och barer längs strandvägen. Sen finns det olika partier som är olika livade så man kan välja hur mycket puls man vill ha. Sen finns det givetvis många fler fina stränder längs ön. Vi har tidigare besökt en del av dem. Men de flesta är väldigt lugna och det är kanske inte riktigt vår stil att gå hem och lägga sig kl. 21.00. Måste sluta , dags för vår sista frukostbuffé på ett tag.
Puss o Kram !

Underbara kvällar på balkongen.

Afterbeach är aldrig fel.

Kan ni vara lite tysta jag försöker jobba !

Grisen var saftig och fin.

De små enkla thairestaurangerna är många gånger de bästa.

torsdag 2 maj 2013

Alkohol REA !

Att det är hårda tider ekonomiskt märks var man än kommer här i världen. När vi var här för två år sedan så var priserna på krog och restaurang betydligt högre än de är nu. Speciellt märks det på dryckespriserna. Läser man igenom cocktailmenyerna så är normalpriset runt 170 baht (38kr). Men nu har de flesta en skylt där det står att alla cocktails kostar 99 baht (22kr). Inte ovanligt att de sen även har specialerbjudande som baren Legends som tar 17kr för en Mojito. Här är mindre folk än tidigare så det finns gott om hotellerbjudande. Nu är det dags att kleta in sig i solkräm så man klarar en dag på beachen.
Ha det bra !

Marknadsgatan Chaweng Walking street är populär med 13kr för en drink.
Praoeleven Sivan mixar drinkar.

Sivan myser på en beachrestaurang

Lite svettig av min Duck Curry

torsdag 25 april 2013

Chaba !

Chaba Samui Resort heter vårt nuvarande boende. Det är i grunden ett fint ställe som byggdes 1996. Nu börjar det bli slitet och skulle behöva en liten upprustning. Men de har ofta erbjudande som gör det väldigt prisvärt. Vi bokade en vecka och trivs så fint att vi efter fyra nätter har bestämt att förlänga vår vistelse här med ytterligare en vecka vilket betyder att vi bor här tills vi åker hem. Varit några lugna kvällar nu så ikväll är det dags för en pubrunda. Men först en hel dag på en solstol så att böckerna blir färdiglästa innan hemresan.

måndag 22 april 2013

21 år

Det är mycket nu... i fredags så fyllde Roger 41 år. På söndagen så flyttade vi till nytt hotell och så den största händelsen som var att vi firade vår 21-årsdag tillsammans. Det blev till att fira med god mat på en Italiensk restaurang. Bildserien som följer visar hur glad Sivan blir när hon får Kycklingfile med bluecheese. Hur hon blir ännu gladare av en Irish coffee. Och hur hon blir fullkomligt lycklig av att avsluta kvällen med en Margarita.
Sköt om er !

söndag 14 april 2013

Songkran 2013

Songkran är det Thailändska nyåret. Det firas varje år 13-15 april. Det innefattar en massa ceremonier och grejer men det som är märkbart för turisterna är att det utbryter ett vattenkrig samt att folk smörjer in varandra med talk. Det brukar fuskstarta på kvällen den tolfte och är som mest dagen efter då Thailändarna går ut på gatorna och sprutar vatten. De från landsbyggden kommer in med sina pickuper och står på flaket och slänger vatten. Allt detta finns givetvis dokumenterat med hjälp av vår fina mobiltelefon och följer nedan.
Ha en underbar söndag !

tisdag 9 april 2013

Baan Talay Resort

Nu befinner vi oss på Koh Samui - Chaweng beach igen. Denna gången längst nere på södra delen , där har vi aldrig varit så är nästan som att komma till en ny strand då Chaweng beach är 7km lång. Denna delen av stranden är den som är finast för bad. Har bokat tio nätter på Baan Talay Resort som hade ett erbjudande som vi nappade på. Ett mysigt hotell vid havet. Tyvärr hade de ett litet missöde på natten innan vi kom dit. Någon hade tagit sig in i flera av rummen och stulit. Det som är konstigt är att de hade lyckats ta sig in i säkerhetsboxarna som finns på rummen hur det nu kan gå till. Gott om poliser där när vi checkade in som tog in boxarna som bevis. Det positiva för vår del är väl att det är inte troligt att tjuvarna vågar komma tillbaka till samma ställe igen. Personalen är lite extra på vakt nu. Ikväll ska vi till den svenska restaurangen Tre Kronor för en matbit.
Ha det bra !

fredag 5 april 2013

Orientens Pärla

Då var vi tillbaka på Malaysiska ön Penang eller Orientens pärla som den kallades en gång i tiden. Vi delade upp så att vi började med två nätter i huvudstaden Georgetown och sedan två nätter på Gurney Drive som är området där vi bodde sex månader under 2008-2009. Mycket hinner hända på fyra år och många av de restauranger vi brukade besöka har numera slagit igen och ersatts av nya. Det började byggas en ny shoppingmall med Plaza när vi var där 2009 (Gurney Paragon). Den är nu färdigbyggd även om inte alla butiker har öppnat än. Riktig mysig Plaza med många nya restauranger , tyvärr finns det inte folk nog att fylla upp allt som öppnas.Kul att komma tillbaka och se förändringarna. Nu drar vi till Koh Samui igen och de trettio dagarna där blir avslutningen på denna drygt sex månader långa köldflykt.
Trevlig helg !

Ett gäng bilder från Gurney

fredag 29 mars 2013

Glad Påsk !

Önskar er alla en trevlig påsk med ett par bilder från vår påskmiddag och en på vår kompis "fylle-apan".
Ha det bra och ät inte för mycket ägg !

tisdag 26 mars 2013

Strandbilder del 2

Norra delen av Chaweng Beach är som vi nämnde tidigare lite mer livad än södra delen. Som ni ser på bilderna så är det ändå ganska lugnt. Nu har vi tagit bilderna på förmiddagen , när kvällen närmar sig så ökar antalet festglada markant. Fast då har vi "gamlingar" redan gått hem för att få vår eftermiddags-siesta. Kul att ibland gå dit för att titta på folk men badet är ganska mediokert med rev en bit ut som gör att det blir lite stenigare och med alger och dylikt som flyter in mot land. Södra delen är däremot kanonfin. Ikväll så står det italienskt på menyn. Pizza kanske ?

Måndagskvällen bjöd på Wienerschnitzel

torsdag 21 mars 2013

Lägenhetsvisning

Baan Kao Hoo Jook Apartments

Legenderna på baren Legends

Första gången vi ser den största Gecko ödlan i Thailand som heter Tokay gecko (Gekko gecko). Blir 18-51 cm lång så en bra bit större än de vanliga småödlorna som man ser överallt.

Elva nätter till innan vi tar en liten kort sväng till Malaysia. Men mer om det senare.
Ha det gott !

lördag 16 mars 2013

Sjungande grodor

Om man inte vill gå till barerna och lyssna på musik så kan man alltid sitta på balkongen och lyssna på diverse skönsjungande djur.
Nu ska vi iväg och titta på en lägenhet som bara ligger en liten bit härifrån. Sen några timmar vid poolen innan det är dags för jobb vid datorn på eftermiddagen och kvällen. Man måste tyvärr det ibland.
Trevlig lördag !

tisdag 12 mars 2013

Strandbilder

Efter en del regn de tre första dygnen så har vädret blivit strålande. Bilderna är tagna på den södra och lugnare delen av Chaweng beach där vi låg idag. Norra delen av stranden är mer befolkad om man vill sola till musiken från strandbarerna.
Fördelen med att bo en bit ifrån absoluta centrum är att vi har flera billiga lokala thaikrogar. Vi betalar ca 30kr/pers här för en thairätt med bira till. Vi har lyckats hitta en genväg till centrum/stranden så är nog inte mer än 600 meter.

torsdag 7 mars 2013

Koh Samui - Thailand

Nu har vi varit i vår lägenhet på Chaweng Beach några dagar och hunnit göra oss hemmastadda. En stor och rymlig lgh med ett mysigt poolområde. Ligger på en tvärgata in från stora vägen så man slipper trafiken. Lummigt med grönska runt omkring så blir mycket "djungelljud" på kvällarna. Ska man tala om nackdelarna så är det att stället börjar bli lite slitet men det är typiskt asien. De har inte samma inställning till underhåll av fastigheter som oss. Sen är det en kilometer ner till stranden men de har gratis körning dit på förmiddagen och upphämtning på eftermiddagen om man ej orkar gå. Vi betalar 230kr/natt och för de pengarna är vi väldigt nöjda. Hade det legat vid havet och varit i toppskick så hade det kostat 1500kr/natt istället. Varit varierande väder våra första dagar med ovanligt mycket regn för denna perioden. Väderprognoserna säger finare väder framöver så får hoppas det stämmer. Nu är klockan 17.30 då är det dags för bokläsning på balkongen.
Ha det fint !

Sivan tar en kopp java på balkongen

Ingen trängsel vid poolen

"Flytaren" har hittat ett nytt vattenhål

torsdag 28 februari 2013

Slutet är nära

Kanske en väl dramatisk rubrik. Det vi menar är att vår Kuala Lumpur vistelse närmar sig slutet och på måndag åker vi till Thailand. Vi ägnar sista tiden till att besöka våra favoritrestauranger. Precis hemma från lunch på restaurang Movida. Till helgen så blir det en hel del jobb så händer inte så mycket. Ser verkligen fram emot att komma till vårt nya boende. För att citera Paul Young "Wherever I Lay My Hat (That's My Home)".
Trevlig Helg !

Lunch @ Movida

Kuala Lumpurs bästa Tandoori Kyckling @ My Papa's Naan

lördag 23 februari 2013

Tapas och Zoo

Vi har en liten tradition när vi befinner oss på resa och det är att besöka stadens zoo. Ofta är det med blandade känslor då vi älskar djur och tycker det är kul. Samtidigt så får man ofta känslan att en del av djuren har alldeles för små ytor att röra sig på. Där var väldigt lummigt och grönt så en perfekt miljö att strosa runt i men man undrar varför en del djur har så stora ytor medan en del har väldigt små. Känns ej helt genomtänkt. Tapas var det längesen vi käkade så vi bestämde att hitta en bra tapasbar till fredagskvällen. Gick in på Tripadvisor.com och kollade restaurangrecensionerna och såg att Pinchos var rankad på plats tio av stadens 1130 restauranger. Det stället ligger på bargatan så där har vi gått förbi flera gånger. När vi kom dit så var det fullsatt. Personalen trodde det skulle bli plats i baren inom 15 min. Så vi startade med en öl på stående fot. Och det var bra att vi väntade för att maten var fantastiskt god. Prismässigt så var det i paritet med vad det kostar i Spanien.
Trevlig helg sötnosar !
PS. De har gjort någon ändring så bilderna blir mindre. Men det är bara att klicka på dem så blir de större.

Fåglarna ser ut att ha det bra.