tisdag 24 november 2009

Länkar

Har lagt upp foto från resan på http://se.fotoalbum.eu/rogersivan , och några filmer http://www.youtube.com/user/mrrogerm#p/u
Denna filmen får inte missas heller , kan börja se 1.50 in i den om man vill spara tid , sen blir det flera dramatiska händelser och ett oväntat slut. http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM

fredag 20 november 2009

Sydafrika del 2

Var det kanske denna söta Kudon som Roger fick till middag ?

Roger provar vin på "Kanonkop Estate".

Sivan trivs på mysig restaurang.

Den berömda klippdassen.

Ärligt talat så visste vi inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av Kapstaden.Våra kunskaper var väldigt begränsade och vi hade väl läst på lite dåligt innan avfärd.Det är en stad som sägs ha likheter med många olika städer.Med Taffelberget alldeles in på staden så påminner staden om Rio.Utsikten därifrån var mycket vacker och till vår resekamrat Dicks förtjusning så lyckades vi även se det lilla djuret klippdassen (hyrax).Precis som i många andra städer så heter restaurangområdet nere vid hamnen Waterfront.En annan av våra reskamrater Tommie påpekade där likheten med Waterfront i Seattle.De långa backiga och raka vägarna för tanken till San Francisco.Vi gjorde ett besök hos en diamantaffär där de hade en liten "tour" så man fick se lite av förarbetet bland deras hantverkare.Priserna var lite över vår budget , men det var intressant att se och sen bjöd de ju på vin också.En dag körde vi ut till området kring Stellenbosch där många vingårdar har sitt säte.Där blev det vinprovning och besök i några av de små vackra byarna i trakten.Dagen innan vi skulle lämna landet så åkte vi på en heldagstur till Godahoppsudden även det ett otroligt vackert område.På vägen hem så passerade vi Simons town och hälsade på pingvinerna som bor på stranden.Som helhet så var sydafrika resan mycket lyckad.
Guiden Hylton gjorde verkligen mer än sitt jobb på första delen av resan när han kämpade för att vi skulle få se och lära oss så mycket som möjligt om landet.Louis gjorde ett lika bra jobb i Kapstaden när han körde runt och visade oss smultonställena i staden.Sen ska vi inte glömma restaurangerna som han tog oss till , troligen aldrig ätit så gott varenda kväll på någon resa tidigare.Antiloparterna Kudo och Springbock hade man ju inte ätit innan , delikat ! Detta var första gången som vi åkte på en helt arrangerad resa med resesällskap.Även det var väldigt lyckat och vi vill tacka de övriga tre par som med sin avslappnade attityd och glada inställning bidrog mycket till göra det lyckat.
Kanske blivit helt annorlunda om man fått ett gäng gnällspikar som resesällskap.Jambo Tours heter resebyrån vi bokade igenom.

Puss o Kram !
Roger o Siv

Sydafrika del 1

Vi anlände med flyg till Johannesburg via Munchen men bara för att direkt sätta oss på ett inrikesflyg till Mpumalanga som ligger i närheten av Kruger Nationalpark.De följande tre dagarna bor vi på en Lodge som drivs av ett tyskt par utanför för staden White River , mycket välskött ställe (tyskar som sagt) i en vacker miljö.Därifrån blir det dagsturer till diverse sevärdheter som Drakensbergen och den gamla guldgrävarstaden Pilgrim´s Rest.Panoramaturen med diverse vattenfall , dalar och utsiktspunkter.Vi besöker även en gammal afrikansk by där det bjuds på en dansshow.Det blir givetvis lite "turistigt" men hur kan man ha nåt sånt utan att det blir det ? Man skulle ju kunna tro att hövdingen är vilken typ som helst som de har klätt ut för maskerad.Men han var faktiskt en rktig hövding som har bestämt över sin stam och bekämpat flera krig mot rivaliserande stammar.Något man kan se på hans arm som ser ut att ha växt helt snett efter att blivit genomborrad av spjut.Fram till för ca 10 år sedan så hade de i stort sett ingen kontakt med omvärldens levnadssätt , det krävdes en erbjudan på 46 kor för att han skulle gå med på att göra byn kommersiell.Han är numera 80 år så var väl på tiden för pension , men det är ju ingen liten förändring att gå från mäktig hövding till nån som leende fotograferas med turister.Det var tre trevliga dagar men det var trots allt dag fyra som höjdpunkten på resan skulle börja , KRUGER PARKEN !
En sak som vi lärt oss genom våra tidigare naturresor är att ibland ser man bara enstaka djur , medan man nästa gång ser precis alla , för att nästa gång igen inte se någon alls.Villl du ha garanti så köp en brödrost är devisen som gäller.Om det är nån som inte känner till begreppet "The big five" så är det att se de fem stora djuren elefant , lejon , buffel ,noshörning och leopard.Uttrycket kommer från att det är de fem svåraste djuren att jaga till fots.Det är de alla guider kämpar för att kunna visa sina gäster. Väl framme vid Kruger så stannar vi vid ingången för att besöka toaletten , då kommer en elefant springande över vägen , kan det börja bättre ? det var en av fem ! Vårt flyt fortsätter och när vi ska ta frukost efter knappt tre timmar har vi sett fyra av de fem , endast noshörningen saknas.Visseligen såg vi
bara huvudet på lejonet som låg uppe på en klippa.Bufflen på ganska långt avstånd.Leoparden på avstånd men han låg öppet på en klippformation nästan som han visade upp sig.Elefanten som vi såg en stund senare var bara några meter framför vår jeep.Det var en tonåring som befann sig i stadiet "Musth" , då kan testosteron
halten öka ända upp till 60 ggr det normala.Det mest timida elefanten kan då bli en aggressiv galning. , förmodligen den farligaste episoden vi upplevde i parken.
Visst fick vi se även noshörningen sedan, det var fem stycken som guiden såg var på väg mot vägen.Vi stannde då bilen och väntade 2o min hoppades på att de skulle komma mot oss.De passerar sen endast fem meter framför vår jeep , ett av de starkaste ögonblicken på safarin.Ska man vara riktigt noga med "Big Five" så är det den mer sällsynta svarta noshörningen som gäller , även den såg vi senare.Vi fick vid flera tillfälle se de flesta djuren från väldigt nära håll.Krokodilen och flodhästen var de av de stora djuren som vi såg sämst.
Nu har jag ju sparat det största ögonblicket till sist.Vi är inte med från början men här kommer hela scenariot.En buffel jagas av två lejonhonor , de jagar ut bufflen på asfaltvägen vilket är en taktik de har för att klövdjuren lätt halkar då .Denna gången slutar det med att bufflen springer rakt in i en jeep som får kraftiga plåtskador.Sen så kommer lejonhanen och jagar bort honorna och tar bytet ifrån dem.Det är härifrån som vi befinner oss på platsen.Därefter följer en process när honorna kryper fram mot bufflen cm för cm ungefär som när en fotbollsmur vid frisparkar alltid lyckas röra sig framåt när domaren har ryggen emot dem.Efter en stund så har de lyckats ta sig fram , en liten dominans handling från hanen när han nafsar lite emot dem samtidigt som de underkastar sig så accepterar han ändå att de tar för sig av bytet (visserligen fick de bara gnaga på de sämre delarna vid nosen).Samtidigt börjar hyenorna samlas , när de är som flest räknar vi till tretton stycken.De springer sen runt och för ett väldigt oväsen , tack vare att hanen är där så vågar de aldrig riktigt göra nåt försök att sno bufflen trots sitt antal.Vanliga scenariot är då att de kommer ta över bytet när lejonen går för att dricka.Tack vare att bufflen krockade med en jeep så fick vi se detta utspela sig ca tio meter från vägkanten.Vår guide sa att han hade bara haft en grupp tidigare som såg mer än vi gjorde.Guiden Hylton Langley gjorde verkligen allt för att vi skulle se så mycket som möjligt , han tvingade upp oss mitt i natten för att vi skulle få bästa förutsättningar.Trots att vi då var som en grupp gnälliga tonåringar så hade vi inget val.Det tackar vi för idag !
Vi såg mycket mer men inlägget är redan långt nog.Del 2 följer senare då har vi lämnat Kruger för Kapstaden.

Ha d bra !

torsdag 19 november 2009

Mauritius

Utsikt från verandan till vår bungalow.

På tisdag kvällen så landade vårt plan på Mauritius efter en fyra timmars resa från Johannesburg.Det var inte helt problemfritt då det var kraftigt regn och väldigt begränsad sikt.Två första försöken misslyckades.Som tur var hade vi hade bensin nog för att cirkla runt i tjugo min. innan vi gjorde tredje och sista försöket , det blev lyckat så vi slapp att dirigeras om till närliggande ön Reunion.
Dagen efter så blev vädret bättre och vi har sedan dess haft växlande sol och molnigt , behagligt väder men tyvärr lite väl mycket blåsande emellanåt.Badet här är bra men inget "wow" som man upplever på Malaysiska östkusten.Fast det finns säkert liknande stränder här om man vet var man ska leta , vi nöjer oss dock med att slappa på hotellets egna strand.Vi är ju som bekant lite bekvämma och har inte så många dagar på oss , dessutom så var det fullt schema i sydafrika då gör lite slappande bara gott.Sydafrika vistelsen ber vi att få återkomma med , antingen skriver vi härifrån eller så får det vänta tills vi kommer hem.Har bilder och filmer i överflöd och vi fick se långt mer än vi kunde förvänta oss.Ikväll ska vi ta oss in till stan (2-3 km) för att besöka några krogar.Hoppas att de inte oxå har blivit hemsökta av tse-tse flugan som verkar härja här då alla somnar innan kl.22.Hemfärden sker runt lunchtid på lördagen , om allt går väl så är vi hemma på sön-em.Kommer att ta ca 32 tim och blir den i tid längsta resan vi gjort.Lyckligtvis brukar vi aldrig ha problem med långa resor och tycker inte att det är särskillt jobbigt.

fredag 22 maj 2009

Hemma igen !

Då var vi hemma på Svensk mark igen efter 188 dagar.Lite trötta nu efter fyra nätter i London där vi gick in för att besöka samtliga deras pubar.Vi hade visst handlat lite mer än vi trodde från början då vi hade hela 55kg i våra två väskor.Åkte på att betala hos airasia men SAS var snälla och blundade för våra extra 15kg.Kommer fortsätta att skriva här när andan faller på och när vi ger oss ut på nya äventyr.Hoppas att nån har uppskattat alla fina apor som har haft äran att få vara med på bloggen.Har lagt ut lite fler fotoalbum här http://se.fotoalbum.eu/rogersivan

Sköt om er allihopa !

fredag 15 maj 2009

Utflyttning

Air Asia´s VD verkar trivas...

De sista dagarna på Penang har vi ägnat åt att besöka våra favorit restauranger/pubar för sista gången (iaf för denna gången).På torsdagskvällen var vi inne i stan och besökte restaurangen "Opera".Fredag kvällen stannade vi på hemmaplan som är Gurney Drive , och restaurangen "Chilis" där det blev fördrinkar och middag efterföljt av "Segafredo" för guinness efter maten.Lördag kväll är fortfarande öppen men det lär bli en lång söndag när vi ska flyga härifrån så lär bli lugnt med drickat.Vi flyger med lågprisbolaget nummer ett i asien som är "Air Asia".De har nyligen börjat med långflygningar till London och Australien.Vi kostade på oss att välja "Businnes class" som kostar ungefär lika mycket som "Economy" kostar med de övriga flygbolagen.Som ni ser på bilden så ska det vara bra plats att sträcka på benen och för att fälla sätet.När vi når London så väntar fyra nätter på hotell innan vi åker vidare till Sverige.Så detta är sista inlägget från Malaysia , nästa gång vi bloggar är det förmodligen från London (om vi orkar).

Ses snart vänner !

söndag 10 maj 2009

Perhentian Islands

Kan snorkelbåten komma nån gång då !

Perhentian Island och Tunabay Resort är en trevlig upplevelse.Badvattnet här är fint och man behöver bara gå tio meter ut för att snorkla vid korallreven då stranden tillhör den fridlysta Marinparken.Vi har varit ute på en snorklingstur med båt där vi först stannade vid "Turtle Bay" , några sköldpaddor hade vi dock inte turen att se.Däremot lyckades vi se en riktigt ful best som heter "Bumpyhead parrot fish" https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZJrOXjfJoI3zbN1wplX_CH22Z1kFN9-m4FS8uEvwnETaPgDKNd9ATYv49fWd4DJgxLFglWdsi1_XBVABWMRw617PEHC31RhTyT-B-Hbm9oNx6p8MuQnwf_V42lAe1mGbi4VXuAWzEefc/s320/similan+marine+life+-+bumphead+parrotfish3.jpg (tack för lånet av bilden), den blir upp mot 130 cm.Povel Ramel tänderna använder den för att gnaga på korallerna och knölen på huvudet för att stånga med.Senare stannade vi vid "Sharkpoint" där vi hoppades få se hajar.Vi var sex stycken på båten och två stycken såg haj däribland den skarpsynte Sivan.Det var förmodligen en babyhaj på ca en meter.Annars slöar vi mest vid beachen och allmänt njuter av livet.På tisdag är det utcheckning så vi är tillbaka i Penang på kvällen samma dag.

Tills dess...
Ha det gott !

tisdag 5 maj 2009

Semesterdax

Roger smider nya semesterplaner under lunchen...

Det finns två perioder på Malaysiska västkusten när det regnar extra mycket.En av dem är i oktober och den andra är just nu i maj.Idag har vi visserligen lite växlande soligt men innan dess har det varit regnigt och grått under två dygn.Då tänkte vi att varför inte passa på att besöka en av de fina öarna på östkusten där det förhoppningsvis är bättre väder (ska iaf normalt vara det denna årstiden).Vi bestämde oss för "Perhentian Islands" som består av den mindre och av backpackers välbesökta "Pulau Kecil" och den större "Pulau Besar" som är mindre besökt av turister och har lite dyrare samt bättre boende.Vi valde den sistnämnda som passar våra kriterier bäst.Kecil betyder f.ö liten och besar stor.07.15 på torsdag morgon går vårt flyg till Kuala Lumpur där vi får byta plan och åka vidare till Kota Bahru som ligger längst upp på östkusten nästan vid gränsen till Thailand.Framme där så står en chaufför och väntar på att få köra oss till båten.Ca åtta timmar tar resan från dörr till dörr.Vi stannar fem nätter på :
70% rea i väskaffären idag gjorde att vi köpte en ny resväska istället för en rulle silvertejp.

Må väl !

söndag 3 maj 2009

Sukau

Civet Cat

Stork-billed Kingfisher

Då var vi tillbaka i "vår" lägenhet på Penang igen.Regnskogsområdet i "Sukau" längs "Kinabatangan River" var vår sista chans att se en vild orangutang även om vi inte riktigt trodde på det.Men det blev en perfekt avslutning på borneo resan då vi fick se en stor orangutanghane på ganska nära håll.Har en liten film på honom här http://www.viddler.com/explore/mrrogerm/videos/1/ när han mumsar på frukter i trädet för att på slutet glida ner för stammen som en stor björn.Såg även en orangutanghona med två ungar.De var dock i ett träd med tät vegetation framför så inte mycket man skymtade.Fick även se flera krokodiler , några riktiga biffar.Ännu en gång lönade sig vår research om vilka ställe som är bra att bo på , "Kinabatangan Jungle Camp" var ett kanonställe för att se djur då det ligger en bit längre upp på floden med få grannar i närheten.De hade en Storm-stork som kom var kväll för att smaka på lite kött som de slängde ut.Även en Civet Cat som kom för nattmat.Riktigt kul att se den på så nära håll då vi bara sett en sån uppe i träd tidigare då vi varit på nattvandringar.Det är f.ö Civet Cat som en del tror ligger bakom coronaviruset som leder till sjukdomen SARS.http://www.tripadvisor.com/ är en riktigt bra sida för att hitta prisvärt boende.De rankar allt boende efter vad folk som varit där har satt för betyg.Visst kan det finnas en del fusk där de själva skriver bra recensioner på sina egna ställe , men man får läsa igenom lite recensioner och bilda sig en uppfattning.Vi lyckades iaf väldigt bra och alla ställe vi bodde på var riktigt bra och aldrig de dyraste.Tyvärr har roger drabbats av nån typ av inflammation i nacken/höger axel så går på panodil för smärtan.Får bli en tripp till apoteket idag för att se om de har nån salva eller nåt.Tror det beror på alla cementkuddar som de sover på i borneo.Idag är nog vädret bättre i Sverige då det småregnar och är jämngrått här.Ovanligt då det brukar vara korta skyfall och sen fint väder igen.

Sköt om er !

torsdag 30 april 2009

Labuk Bay

Näsapsfamilj (fast bilden saknar hans övriga 10-15 honor)

Hornbill

Silver leaf monkey

Då var det apdax igen ! Efter att ha slappat vid poolen på förmiddagen så var det efter lunch avfärd mot Labuk Bay där de har en skyddad skog framförallt för näsapor men även andra apor lever där.Vi var där för tre år sedan så visste vad som väntade.De matar aporna två gånger om dagen och till skillnad mot orangutangerna i Sepilok så år dessa oftast sugna på lite bjudmat.Först delade de ut mat till en flock "Silver leaf monkeys" som var så vana vid folk att de kom ända fram till oss , vi fick även mata dem.Normalt så är dessa väldigt skygga , men personalen på Labuk bay har lyckats vinna deras förtroende genom att mata dem.Efter det så kom näsaporna , nästan enda stället som man kan få se dessa lustiga djur på så nära håll.Pannkakor är det som får dem att komma till middagen.De la även ut banan till fågelarten "Hornbills".Imorgon åker vi till regnskogen för en natts övernattning.Sen åker vi tillbaka till Penang igen på lördag.

Trevlig helg !

onsdag 29 april 2009

Sepilok

Kul att ge sig ut på lite bus...

men rätt skönt ändå att vara tillbaks i skötarens trygga famn.

Sudoku mästaren på altanen.

Sivan svalkar sig i vår lilla men välbehövliga pool.

Sepilok är mest känt för sitt "Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre" som är ett liknande och mer känt ställe än det vi var på i Semenggoh.Vi var där även under vårt Borneo besök 2006 , den gången regnade det men vi fick ändå se 3-4 orangutanger.Vårt boende ligger bara tio minuters gångväg från centret så vi passade på att göra ett nytt besök.Vi hann inte att komma mer än till ingången där man köper biljetter förrän vi såg en Orangutang unge som hade stuckit från sina skötare och hängde i taket och dinglade.Personalen där försökte locka ner henne men det var inte förrän hennas skötare kom dit med en brödskiva som hon lät sig lockas ner.När vi väl var där inne och det var dags för matning så var det dåligt intresse från orangutangerna , precis som i Semenggoh så klarar dessa sig på egen hand och kommer bara för lite gratislunch ibland när de känner för det.Skötarna kom dit tillsammans med en hona som också var den enda orangutangen som visade sig där , lite tråkigt för de som åkt dit bara för det , vi såg ju sex stycken i Semenggoh så vi hade ju tur den gången.Makaker kryllade det däremot av , finns det chans att stjäla mat så håller de sig framme.När skötarna insåg att inte fler orangutanger skulle komma så hällde de ut maten och makakerna myllrade fram.Ganska roligt att se orangutangen skaka ett rep så makaken som klättrade där ramlade ner.Boendet här är fint och verkligen i en avkopplande miljö.Har lite andra planer på gång men inget bokat än , vi återkommer.

tisdag 28 april 2009

Danum Valley

Ett svalkande dopp på vägen ner från utsiktsplats.

"Borneo Rainforest Lodge" sett från utsiktsplats.

Danum River

Huvudvägen var lite lerig på sina ställe...

När vi landade på Lahad Datus flygplats så fanns en chaufför från vår lodge på plats.Ett par mil på vanlig väg innan vi svänger in på en grusväg där det står "Danum Valley 77 km" , vägen är hyfsad till en början men blir gradvis sämre till att vara en leråker sista biten.Bilfärden tar 3 1/2 timme.Det primära när det gäller att se djur i Danum Valley får sägas vara orangutangen som inte går att se i vilt tillstånd på så många platser.Där får man nog säga att vi misslyckades även om vi var nära några gånger.Första dagen hörde vi lätet från en hane.Vi var då på andra sidan floden men nära en bro , så vi gick över men när vi kom dit så var han borta.Vi såg även flera dagsfärska orangutangbo i träden , men var alltid steget efter (de bygger nya var kväll).Närmast var vi ändå sista dagen då vi faktiskt såg en som låg och gömde sig för oss i ett träd , eller vi såg inte mycket mer än hans ena hand som hängde ner.När de gömmer sig så brukar de bli där till människorna försvinner så ingen mening att stanna för länge.Det vi såg i djurväg var världens näst minsta hjort "Mousedeer" , tre olika apsorter , "Leopard Cat" kattdjur stor som en vanlig katt med täckning som en leopard , samt diverse ödlor , grodor ´, ormar och underliga insekter.Nu visste vi innan att det kunde vara svårt att få se djur där då det är ett stort område där djuren som verkligen inte vill synas lätt drar sig undan.Men det är en storslagen natur med mäktiga träd så en upplevelse ändå.Och viktigt att tänka på innan man åker till ett sånt här ställe annars kan besvikelsen bli stor.Fast det ska vara lättare att se orangutangen i juni-aug då det kommer nya frukter på träden.Idag släppte chauffören av oss i Lahad Datu igen , därifrån fick vi en plats i en taxibuss som tog oss tre timmar norrut till staden Sandakan.Inte för att vi blir här länge då vi åker till Sepilok redan imorgon , bara 2-3 mil så ingen längre resa."Sepilok forest edge resort"
http://www.sepilokforestedge.com blir då vårt hem för två nätter innan vi åker vidare till regnskogen i området "Sukau"

Detta fantastiska samtal utspelade sig då vi var på "night drive" för att se djur:
Guide: Look It´s a mousedeer (mushjort) Aussietjej: What Is It ? Guide: Mousedeer Aussietjej: Is It a mouse ? Guide no a mousedeer
Amerikansk kvinna: ahh It´s a tarsier Guide: no It´s a mousedeer Amerikansk kvinna: so It´s a deer big
as a mouse ? Guide: no It´s just called that because It´s the smallest deer , It´s big as a rabitt

lördag 25 april 2009

Kota Kinabalu

Kuching River

Då har vi lämnat den trevliga staden Kuching för staden Kota Kinabalu i västra Sabah , det var här vi för några år sen fick den märkliga ideen att gå upp för Mount Kinabalu.Vi bor på Tune hotel som är en ny billighetskedja som ägs av "Air asia".Det är en bit utanför staden så vi kommer ej åka in då vi ska åka vidare imorgon tidigt.Hotellet ligger i anslutning till ett gigantiskt köpcentra , eller "lifestyle mall" som de kallar det , förstår varför då verkligen alllt finns här.Små men rena och välskötta rum med trådlöst internet.Men som sagt imorgon är det resdax igen , 55 min. flygtur till staden Lahad Datu där vi plockas upp av en bil från "Borneo Rainforest Lodge" som ska ta oss den 2 1/2 timme långa resan till deras anläggning i naturreservatet "Danum Valley".Har ni någon gång sett ett naturprogram från Malaysiska Borneo så är chanserna goda att det är därifrån , då det är en av få orörda regnskogar som finns kvar i Malaysia.De har ensamrätt på login så endast 60 turister kan vistas där åt gången.Vi stannar där två nätter innan vi åker vidare till Sepilok.

Tills nästa gång , sköt om er !

torsdag 23 april 2009

Bako Nationalpark

Skratta lagom ! Det är så ni själva ser ut när ni somnar i fåtöljen med fredagsgroggen.

Även damer kan ha ett vackert skägg.

Det var trevligt på Bako även o rummet var väl skabbigt o mögelluktande.Har kommit tillbaks till Kuching där vi stannar tills imorgon kväll då vi flyger till Kota Kinabalu som ligger i delstaten Sabah , Kuching ligger i delstaten Sarawak.Näsapor finns det gott om i Bako , närmare 300 st. lever i nationalparken.Det är en ganska skygg art även om desssa är så vana vid människor att man kommer ganska nära.Jag har ju skrivit tidigare om Makakerna och deras tjuvaktiga beteende , de gjorde ständiga raider på restaurangen där de flög fram över borden och stal allt de kom över.Vi gick flera olika vandringsleder men flest djur såg man omkring boendet och restaurangen.Tog en nattvandring såg inte så jättemycket men en Civet Cat fick vi iaf se http://www.stanford.edu/~siegelr/RSA/civet.jpg
Nu är vi trötta så det blir sängen , känns lyxigt med AC och hotellrum.Hoppas blåsorna på tårna ska ha försvunnit tills imorgon...

Ha det bra !

tisdag 21 april 2009

Semenggoh och Santubong River

Alfahanen Richie.

Mamma med unge.

Sprallig typ.

08.20 var det avfärd mot "Semenggoh Orang Utan Rehabilitation Centre" som är ett reservat för semi-vilda Orangutanger.De får mat två gånger om dagen men klarar ändå sig på egen hand så det finns inga garantier för att de kommer till matplatsen där alla förväntansfulla turister står och spanar.Vi får sägas vara turliga som fick se Alfahanen samt en mamma med unge och ytterligare tre stycken.Dagen innan kom bara en dit och dagen innan det fyra stycken.Alfahanen inger verkligen respekt , hans huvud har en omkrets stort som ratten på en bil och man kan ju bara tänka sig vilka krafter han besitter.Dagens båttur på "Santubong River" gick betydligt bättre än gårdagens.Vi hade fint väder och vi fick se vad vi hoppades på.Några "Irrawaddydelfiner" som syntes korta stunder över ytan , de hoppar inte som vanliga delfiner.En stor familj näsapor satt i Mangroveträden och käkade.En krokodil på ca tre meter , vilket tyder på att det är en tonåring då de blir upp mot sju meter som fullvuxna.Vi åkte fram till honom med båten så vi var 3-4 meter ifrån , men han sov tungt och brydde sig inte om oss vilket även det tyder på att det är en tonåring.Kanske inte behöver tillägga att man inte bör bada i floden då flera människor blir uppätna varje år.
Utcheckning imorgon och avfärd mot "Bako Nationalpark" som ligger några mil härifrån.Stannar där en natt , sen bokat en natt här igen och vad som sker efter det får vi se då.

Roger o Siv

måndag 20 april 2009

Kuching

Det började fint...

sen blev det värre.

Nu har vi lagt strandlivet bakom oss och dragit vidare till Borneo , första anhalt blev staden Kuching som vi kom fram till på söndagskvällen.Idag hade vi bokat en flodtur till eftermiddagen på Santubong River.Allt började bra då solen sken och guiderna verkade väldigt kunniga.Tyvärr hade vi inte kommit speciellt långt innan motorn på båten började att koka , efter ca en timmes strulande med motorn så bestämdes det att vi skulle åka tillbaka och få åka en annan dag istället.Kanske var det tur ändå att motorn havererade då det kom in ett riktigt regnväder på vår väg tillbaka , inte mycket djurlivet att se under sådana förhållande.Imorgon eftermiddag ska vi göra ett nytt försök med en annan av deras båtar.På förmiddagen imorgon har vi bokat in en tripp till Semenggoh Orang Utan Rehabilitation Centre.Nu ut och se om vi kan hitta nåt trevligt matställe.

Ha det bra !

fredag 17 april 2009

Hotellet som doljs bakom buskagen.

Fint vatten @ Turtle Bay

Drink efter middagen med Calle o Sofia fran Grondal.

Hotellpoolen

Vi trivs kanonbra har.Igar var vi och snorklade pa "Marine Park" , man akte bat dit och sen gick man i fran stranden.Snorklingen var bra men det var lite for mycket folk sa imorgon ska vi ta en battur ut till en av de mindre oarna i narheten och snorkla fran baten dar.Har man tur sa kan man fa se havsskoldpaddor , nagot som skulle vara valdigt kul.Det ar mycket svenskar pa vart hotell , ovantat men kul da vi inte traffat manga de senaste manaderna.Vi ar nojda med hotellvalet da detta ar ett valdigt mysigt lite mindre stalle.Lite trakig meny for kvallsmaten sa gar till en storre resort och ater dar.Tva natter kvar , hade vi inte forbokat flyg och hotell i "Kuching" sa kanske vi hade stannat nagra natter till.Ganska trivsamt att sitta i baren och ta nat gott att dricka medan man bloggar...

tisdag 14 april 2009

Framme !

Nu sitter vi i baren pa vart hotell och dricker G&T.Resan gick som planerat och att hitta internetuppkoppling blir inget problem da det visat sig att vi har tradlost internet i baren.Verkligen kanonfint vatten och strand.Ska snorkla nan dag , annars blir det nog mest slappande.Anvander nya netboooken som ej ar svensk om ni undrar varfor vi vagrar anvanda aao :) Tyvarr har vi glomt koden till var mobil hemma , sa ar det nat far ni skriva i blogg eller skicka mail.

Take care !

söndag 12 april 2009

Gurney Drive Hawker Centre

Nån som e sugen på bläckfisk ?

Söndagsmiddag

Allt går att fritera...

Matmarknaden på "Gurney Drive" är en av de populärare på ön , framförallt på söndagar så är här packat med folk.Men nu ska vi inte störa er med mer snack om mat ni har förmodligen söndagssteken i ugnen vid detta laget.
Imorgon klockan 21 så tar vi flyget till Kuala Lumpur.Där har vi bokat ett hotell vid flygplatsen så vi kan vila ut i 5-6 timmar innan vi ska flyga vidare till Kuala Terengganu tidigt på morgonen.På flygplatsen står sen en chaufför och väntar på oss för att köra oss till båten som går till ön Redang.Fem nätter där med sol och bad innan vi åker vidare till Borneo.Ska försöka blogga när tillfälle ges , tror inte det ska bli några problem att hitta internetcafe men man vet ju aldrig.Om nån tycker att vi är slösaktiga som tar in på hotell för bara några timmar så kan ni vara lugna , det kostar bara 80kr/natt.